Är du glad för att röra på dig? Det låter alldeles strålande! Stomi behöver inte hindra dig från att röra på dig eller idrotta i allmänhet.

För att veta vad som är bäst för dig så är det inte dumt att fråga din stomiterapeut när du kan ta upp de flesta typer av idrott och träning, kanske något du höll på med före operationen. De idrotter där du behöver fundera lite extra är när det gäller tuffare sporter eftersom det finns risk att stomin skadas av hårda slag och stötar. Simning är en utmärkt träningsform där hela kroppen nyttjas.

Det finns många stomiopererade som deltar i tävlingar likt Triathlon, bergsklättring, skidåkning eller simning och ägnar sig åt många andra idrotter på amatör- och proffsnivå. Även om du inte tränade innan finns det mycket att vinna på att komma igång med hälsa och motion efter din stomioperation. Det är viktigt att du tar det lugnt i början och ökar intensiteten allt efter som du blir starkare.

Caroline Bramwell är en riktig inspiration när det kommer till idrottare med stomi! Här kan du höra hennes historia och tips till dig som motionerar:

Här är några tips när du börjar med träning och fysisk aktivitet igen:

  • Det tar lite tid för bukmusklerna att läka efter operationen varför du bör börja långsamt och träna i din egen takt. Din stomiterapeut kan tala om när och hur du kan börja träna igen. Även att bära matkassar eller visst  trädgårdsarbete kan i vissa fall vara tungt varför du bör undvika detta under de första månaderna.
  • Träning skall vara roligt så välj en aktivitet du tycker om och som passar in i din rytm, dock minst tre gånger i veckan, i minst 30–60 minuter per gång. Allt enligt träningsrekommendationer.
  • Töm påsen innan träning så känns det tryggare. En hudskyddsplatta som suttit på i minst en timme innan du utsätter den för vatten eller ägnar dig åt någon aktivitet som gör att du svettas.
  • De flesta stomibandage är vattentäta – till och med för simning. Glöm inte att täcka över filtret vid simning.
  • Som tidigare sagt undvik; tunga lyft likt kassar eller sträcka sig till översta hyllan.
  • Vill du slappna av i bastun eller bubbelpoolen eller allmänt känna dig säkrare när du tränar? Inga problem, Rådfråga bara din stomiterapeut först. Det finns förstärkningshäfta likt Trio Silex att förstärka runt hudskyddsplattan för att öka häftförmågan. Kontrollera förseglingen med jämna mellanrum.