Är du glad för att röra på dig? Det låter alldeles strålande! Stomi behöver inte hindra dig från att röra på dig eller idrotta i allmänhet.

Innan du börjar träna med stomi

För att veta vad som är bäst för dig så är det inte dumt att fråga din stomiterapeut när du kan ta upp de flesta typer av idrott och träning, kanske något du höll på med före operationen. Det finns ingen anledning att sluta sporta bara för att du har en stomi. Även om du inte tycker att hård träning är något för dig, kan du njuta av en mer aktiv livsstil utan för mycket ansträngning. De idrotter där du behöver fundera lite extra är när det gäller tuffare sporter eftersom det finns risk att stomin skadas av hårda slag och stötar. Simning är en utmärkt träningsform där hela kroppen nyttjas. Du kan hoppa av bussen någon hållplats tidigare eller gå ut på en promenad på din lunchrast. Om du ska börja träna, kom ihåg att det också är viktigt att äta hälsosamt.

Atleter med stomi

Det finns många stomiopererade som deltar i tävlingar likt Triathlon, bergsklättring, skidåkning eller simning och ägnar sig åt många andra idrotter på amatör- och proffsnivå. Även om du inte tränade innan finns det mycket att vinna på att komma igång med hälsa och motion efter din stomioperation. Det är viktigt att du tar det lugnt i början och ökar intensiteten allt efter som du blir starkare. Zoey Wright (en kroppsbyggare) och Caroline Bramwell (en triathlet) har delat med sig om vad de viktigaste faktorerna var i deras beslut att driva sin passion. Motivation, att lyssna på din kropp, självförtroende och rätt kost är några saker som de nämner som viktiga. Kom ihåg att även extrema aktiviteter är möjliga, så varför inte prova något som passar just dig?

Stomiprodukter när du tränar

Vårt sortiment av silikonprodukter kan hjälpa dig i din aktivitet med lite extra säkerhet. Prova gärna Trio Elisse hudskydd/barriärfilm för att skydda din hud mot irritation, och Trio Silken silikongel som används för att fylla i håligheter och ojämnheter runt din stomi. När du simmar och rör på dig håller Trio Silex ditt stomibandage på plats.

Låt dig inspireras

Caroline Bramwell är en riktig inspiration när det kommer till idrottare med stomi! Här kan du höra hennes historia och tips till dig som motionerar:

Här är några tips när du börjar med träning och fysisk aktivitet igen:

  • Det tar lite tid för bukmusklerna att läka efter operationen varför du bör börja långsamt och träna i din egen takt. Din stomiterapeut kan tala om när och hur du kan börja träna igen. Även att bära matkassar eller visst  trädgårdsarbete kan i vissa fall vara tungt varför du bör undvika detta under de första månaderna.
  • Träning skall vara roligt så välj en aktivitet du tycker om och som passar in i din rytm, dock minst tre gånger i veckan, i minst 30–60 minuter per gång. Allt enligt träningsrekommendationer.
  • Töm påsen innan träning så känns det tryggare. En hudskyddsplatta som suttit på i minst en timme innan du utsätter den för vatten eller ägnar dig åt någon aktivitet som gör att du svettas.
  • De flesta stomibandage är vattentäta – till och med för simning. Glöm inte att täcka över filtret vid simning.
  • Som tidigare sagt undvik; tunga lyft likt kassar eller sträcka sig till översta hyllan.
  • Vill du slappna av i bastun eller bubbelpoolen eller allmänt känna dig säkrare när du tränar? Inga problem, Rådfråga bara din stomiterapeut först. Det finns förstärkningshäfta likt Trio Silex att förstärka runt hudskyddsplattan för att öka häftförmågan. Kontrollera förseglingen med jämna mellanrum.