Är du glad för att röra på dig? Det låter alldeles strålande! Stomi behöver inte hindra dig från att röra på dig eller idrotta i allmänhet.

Innan du börjar träna med stomi

För att veta vad som är bäst för dig så är det inte dumt att fråga din stomiterapeut. Då kan du får svar på när du kan ta upp de flesta typer av idrott och träning, kanske något du höll på med före operationen. Det finns ingen anledning att sluta sporta bara för att du har en stomi. Även om du inte tycker att hård träning är något för dig, kan du njuta av en mer aktiv livsstil utan för mycket ansträngning. De idrotter där du behöver fundera lite extra är när det gäller tuffare sporter. Detta eftersom det finns risk att stomin skadas av hårda slag och stötar. Kontaktsporter som kan innebära direkta slag mot din stomi avråder många läkare från att utöva. I de fall sporten kan innebära en mildare risk för stötar mot din stomi kan det vara bra att använda ett stomiskydd.

Simning är en utmärkt träningsform där hela kroppen nyttjas. Du kan hoppa av bussen någon hållplats tidigare eller gå ut på en promenad på din lunchrast. Om du ska börja träna, kom ihåg att det också är viktigt att äta hälsosamt.

Atleter med stomi

Det finns många stomiopererade som deltar i tävlingar likt Triathlon, bergsklättring, skidåkning eller simning och ägnar sig åt många andra idrotter på amatör- och proffsnivå. Även om du inte tränade innan finns det mycket att vinna på att komma igång med hälsa och motion efter din stomioperation. Det är viktigt att du tar det lugnt i början och ökar intensiteten allt efter som du blir starkare. Zoey Wright (en kroppsbyggare) och Caroline Bramwell (en triathlet) har delat med sig om vad de viktigaste faktorerna var i deras beslut att driva sin passion. Motivation, att lyssna på din kropp, självförtroende och rätt kost är några saker som de nämner som viktiga. Kom ihåg att även extrema aktiviteter är möjliga, så varför inte prova något som intresserar just dig?

Stomiprodukter när du tränar

Vårt sortiment av silikonprodukter kan hjälpa dig med lite extra säkerhet i din aktivitet. Det är viktigt att du känner dig bekväm och vågar ta ut rörelserna, något som kan kännas svårt om du hela tiden oroar dig för läckage.

Ett bra hudkydd och förstärkningshäfta

Prova gärna Trio Elisse hudskydd/barriärfilm för att skydda din hud mot irritation av svett och skav. Trio Silken silikongel används för att fylla i håligheter och ojämnheter runt din stomi. Då gelen håller sig mjuk och formbar under användning följer den med dig i dina rörelser och minskar risken för läckage. När du simmar och rör på dig håller Trio Silex förstärkningshäfta ditt stomibandage på plats. Tillskillnad från andra förstärkningshäftor absorberar den inte vätska, vilket gör den ypperlig att använda vid bad och simning. Även våra underkläder och kläder för stomiopererade är särskilt populära att använda vid fysisk aktivitet eftersom att de håller stomipåsen på plats samtidigt som de låter huden andas.

Låt dig inspireras

Caroline Bramwell är en riktig inspiration när det kommer till idrottare med stomi! Här kan du höra hennes historia och tips till dig som motionerar:

Här är några tips när du börjar med träning och fysisk aktivitet igen:

  • Det tar lite tid för bukmusklerna att läka efter operationen varför du bör börja långsamt och träna i din egen takt. Statisk magträning rekommenderas inte, men att träna magmuskulaturen är viktigt. Din stomiterapeut hjälper dig med råd kring vilka övningar du bör och inte bör utöva.
  • Undvik hastiga rörelser, stötar och hopp i början.
  • Träning skall vara roligt så välj en aktivitet du tycker om och som passar din rytm.
  • Töm påsen innan träning så känns det tryggare. En hudskyddsplatta bör ha suttit på i minst en timme innan du utsätter den för vatten eller ägnar dig åt någon aktivitet som gör att du svettas.
  • De flesta stomibandage är vattentäta – till och med för simning. Glöm inte att täcka över filtret vid simning.
  • Använd träningskläder som stöttar din stomi och andas. Exempelvis våra underkläder från Comfizz.
  • Glöm inte att dricka och äta så att du orkar med ditt träningspass.