kostråd stomi

Magkänsla – lär känna din mage!

På det hela taget är människor mer medvetna om vad de äter nuförtiden, med all matlagning, hälsosamma matställen, stormarknader med hälsofrämjande kampanjer och fokus på hälsa i största allmänhet. Det finns dock tider när bekvämlighet och hunger tar över förnuftiga val. Vissa orsaker till detta kan vara brist på tid; (hälsosamma måltider uppfattas som för tidskrävande att förbereda); brist på kunskap; eller ens livsstil. Bara för att nämna några. Så när du står inför faktumet att ha stomi, kan det vara ytterligare begränsande för vissa människor. Vad kan jag äta? Vad borde jag äta? Medan det finns kända svar såsom i den information du får från din stomiterapeut kan det förstås variera från person till person. När det gäller vilka livsmedel man kan eller bör äta är en sak säker: ingen mer än du själv förstår hur maten påverkar just din matsmältning. Oförutsägbara tarmvanor kan verkligen omkullkasta din dag. Med lite noggrann planering och kunskapen om hur olika livsmedel kan påverka, kan du få hjälp med att hantera detta. Det vill säga om du längtar efter en viss maträtt, så länge du vet vad som kommer hända och är beredd – varför inte?

Exempel på frågor som du har nytta av att kunna besvara är:

  1. Vad får din innehållet i stomipåsen att bli tunnflytande?
  2. Vad hindrar tarmen från att röra sig (blockeringar)?
  3. Finns det mat som inte kan smältas ordentligt?
  4. Vad får innehållet i stomipåsen att vara mer eller mindre flytande, eller fastare?
  5. Vilka livsmedel skapar mer lukt?
  6. Vilka livsmedel producerar mer gas?

Att du själv kan svara på dessa frågor kommer att göra livet mycket enklare! Våra kosttips kan hjälpa dig att lära känna din mage och tarm bättre och kanske till och med hjälpa dig att göra måltiden lite trevligare.

Goda råd vid matbordet för dig med stomi

Här kommer lite tips som kanske kan vara till hjälp för att komma på hur din kropp reagerar på olika livsmedel och vilka livsmedel du kan experimentera med. Njut av maten! Att ha en stomi bör inte betyda att du måste beröva dig själv all mat och dryck som du gillar, speciellt om du har haft en begränsad kost före din operation.

Här är några olika tillvägagångssätt som du kan ta till som kan hjälpa till att se till att du njuter av maten utan obehagliga överraskningar efteråt.

Tugga maten ordentligt

Som barn blev vi förmodligen tillsagda att tugga vår mat ordentligt. Tuggandets verkan är en del av matsmältningsprocessen. Medan dina tänder maler maten, hjälper saliv till att bryta ner den och göra den mjuk och redo för nästa del av matsmältningen. Det finns även andra fördelar; att ta tid på sig att tugga gör att du äter långsammare. Undvik för stora portioner, det kan minska risken att svälja luft som kan orsaka gasbildning.

Ät Lite och ofta

Att äta något mindre måltider är generellt rekommenderat då man har stomi. Om du hoppar över någon måltid och sedan ”överäter” kan det orsaka problem med gaser.

Experimentera

Prova gärna nya sorters mat i små portioner. Ät inte en jätteportion på en gång och prova åtminstone tre gånger innan du bestämmer dig för om det är bra för dig eller inte! När du är bekant med olika sorters livsmedel och hur din tarm svarar på dem kan du introducera en ny sorts mat i taget för att se vad effekten blir: gas, konsistens, lukt.

Regelbunden aktivitet och rörelse

Aktivitet kan innebära olika saker för olika människor. Till exempel dagliga promenader, simning, löpning, shopping eller trädgårdsarbete. Ha gärna koll på din vikt för att undvika problem. Samtidigt är det viktigt att vara förnuftig med dina aktiviteter för att undvika bråck.

drick vätska stomi

Vätskebalansen är extra viktig då du har stomi

Du bör se till att det finns en bra balans i ditt vätskeintag. Det rekommenderas att du ska dricka runt 8-10 glas per dag, vilket kan variera beroende på vädret, din aktivitetsnivå och om du dricker alkohol. Intaget behöver inte endast bestå av vatten utan kan även vara mjölk, juice, kaffe, te etc. Uttorkning påverkar din elektrolytbalans, särskilt kalium och natriumnivåer. Symptom som aptitförlust, dåsighet och benkramper, kan indikera elektrolytförlust. Trötthet, muskelsvaghet och korta andetag är bland annat associerade med lågt kalium. Din kost bör innehålla både vätska och livsmedel som är rik på natrium och kalium.

 

Håll koll på tallriken

Titta alltid på tallriken och gör slutsatsen mellan vad du har ätit och vad du ser och luktar. Du kommer att börja märka om en viss mat har en regelbunden effekt på dig och du kommer att kunna planera dina måltider och efterdyningarna. Kom ihåg att olika livsmedel kan ge innehållet i stomipåsen färgförändringar. Rödbetor gör det ljusrött, Oreo-kakor kan göra det svart och rödkål kan producera en fin nyans av grönt…

Matdagbok

Att skriva en matdagbok kan vara användbart för att hjälpa dig att hitta mönster och utreda effekten av olika livsmedel. Medan det finns vanliga livsmedel som påverkar vissa personer, kan samma livsmedel påverka dig annorlunda, så det är alltid värt att prova det själv i små doser först.

Myt eller sanning? Vanliga kostråd vid stomi

krydda mat stomi

Kryddstark mat måste undvikas!

Det finns ingen sanning i detta. Kryddor kan vara viktiga för smak, livskvalitet och kulturella matlagningspreferenser. Dessutom är exempelvis gurkmeja naturligt anti-inflammatorisk.

Dom säger att jag ska vara lycklig som är smal

Viktförändringar speglar din näringsstatus. Viktminskning kan vara en biverkning av en aktiv sjukdom, till exempel IBD, eller från cellgiftsbehandling eller från ärrvävnad i tunntarmen på grund av exempelvis Crohns sjukdom. Viktminskning kan leda till undernäring, så det är viktigt att prata med din läkare om du förlorar vikt utan att du aktivt försöker gå ner i vikt.

viktnedgång stomi

Går du ner i vikt? Ät mer!

Detta kan vara svårt av ett antal skäl. Prata med din läkare eller sjuksköterska som kan hänvisa till en dietist för råd om hur just du bör och kan äta för att gå upp i vikt.

Undvik mjölkprodukter om du har stomi!

Att undvika laktos kan vara bra om du har genomgått flera operationer, lider av kort tarm-syndrom.  Laktosfria mjölkprodukter är lättillgängliga och mejeriprodukter har stora fördelar för benhälsan.

Jag kommer aldrig att kunna äta råa grönsaker!

Begränsningar av att äta råa grönsaker och sallad är vanligtvis inte nödvändiga. Du kan möjligen få rådet att undvika fiber i den inledande post-operativa perioden om du är upplever att det är besvärligt i början.

Toaletter och menyer blir en anledning till att stanna hemma

Många restauranger tillgodoser nu för tiden många olika typer av specialkost. Om du behöver en mycket speciell diet kan detta dock leda till känslan av isolering. Ett tips är att på förhand ringa och fråga restaurangen om både meny och toaletter, så är både de och du förberedda.

Det finns en lista över förbjuden mat!

alkohol stomi

Nej, det finns inga ”förbjudna” livsmedel eller särskild stomikost. De första sex veckorna efter din operation bör du vara försiktig och undvika högfiber-livsmedel som frukt och grönsaker, nötter etc. Detta är medan din tarm återhämtar sig från operationen. Medan ditt kirurgiska ärr kan läka inom några få veckor kan den inre läkningen ta mycket längre tid. Efter denna period kan du äta och dricka vad du vill. Alla med stomi kommer att reagera annorlunda på olika livsmedel och det är bra att ta reda på hur olika livsmedel påverkar dig personligen.

Du måste låta bli din favoritdrink!

Det är inte sant, du kan fortfarande dricka alkohol med stomi. Självklart bör du följa riktlinjerna för alkohol, men det finns ingen anledning att undvika alkohol bara för att du har en stomi. Måttlighet är som alltid bra även när det gäller alkohol. Du kan upptäcka att det påverkar dig mer under de första dagarna efter operationen. Om du har råkat ta några glas för mycket, drick mycket vatten innan du går och lägger dig. Det kommer att minska baksmälla följande dag. Kom ihåg att öl kan orsaka mer gas, och att rött vin kan göra din produktion lösare.

 

Dieter vid stomi

Finns det olika dieter beroende på om man har ileostomi, kolostomi eller urostomi?

Människor med ileostomi, kolostomi och urostomi kan ha olika kostbehov. Om du har mer än en stomi, andra erfarenheter som kan ha påverkat dig, eller om du är orolig för att prova olika livsmedel kan denna information hjälpa dig med tips inför dina måltider och till och med för prova den där restaurangen du velat gå till men varit alltför orolig för.

Ileostomi

Om du har en ileostomi kommer du att upptäcka att din diet kommer att skilja sig något från dem

med kolostomi. Beroende på var längs tunntarmen din stomi är, bör produktionen tjockna över tiden så att du kan hantera en helt normal diet och du behöver kanske inte alls äta någon speciell mat.

  • Öka ditt vätskeintag särskilt vid varmt väder eller fysisk aktivitet, men var försiktig så att du inte späder ut dina elektrolyter.
  • Se till att du har tillräckligt med salt i din kost eftersom du kan komma att förlora mer salt än andra. Dock är det viktigt att se till att detta görs med medicinsk rådgivning eftersom för mycket salt kan påverka andra saker också.
  • Var medveten om vilka livsmedel som ger dig diarré eller kan orsaka stopp i tarmen.
  • Inget generellt råd finns för att du ska sluta äta mat du gillar, bara några steg för att se till att de inte blir ett problem för dig. Det gäller också att tugga ordentligt.
  • Se till att du äter regelbundet, eftersom det hjälper till att reglera tarmfunktionen.
  • Ibland har vissa människor kvar problem med avföring eller konsistens, i vissa fall kan man kanske behöva ta medicin för att reglera den.

Kolostomi

grönsaker stomi

Din stomi är i slutet av matsmältningens process och dina behov och erfarenheter kommer att vara annorlunda än för de med en ileostomi. Under ungefär 6-8 veckor efter din operation känner du kanske inte för att äta så mycket som vanligt. Känsla av uppblåsthet eller matsmältnings-besvär efter måltid är inte ovanliga. Som din sjuksköterska säkert har sagt till dig, kan vanligtvis små måltider vara nödvändiga för att säkerställa att din tarm fungerar och kan förse dig med energi och näringsämnen. När du börjar känna dig bättre och påbörjar dina normala dagliga aktiviteter, bör du känna att din aptit återvänder och att dessa symtom minskar och så småningom försvinner. Om du känner att du inte kan äta en hel måltid, kan soppor och mjölkdrycker vara närande.

  • Du kan uppleva oregelbundna rörelser med överdrivet mycket gas om du inte äter regelbundet.
  • Försök med en varierad och balanserad kost inklusive lite fiber och mat du trodde dig inte kunna äta eftersom de innehåller vitaminer och mineraler som behövs i vår kost.
  • Drick mycket vätska.
  • Börja med försiktig aktivitet och träning.
  • Vissa personer med kolostomi kan irrigera. Din stomiterapeut kommer att kunna ge råd om du är en lämplig kandidat.

Urostomi

urostomi kostråd

Eftersom din stomi inte är ansluten till matsmältningssystemet kan du äta och dricka som du gjorde före din operation. Det viktigaste att tänka på när du har en urostomi är att du löper större risk för urinvägsinfektioner. Det är normalt för alla att få lite slem i urinen. Dricker du mer vätska hjälper det till att minska mängden slem i urinen. Om mängden slem ökar och/eller om din urin byter färg och har en stark lukt kan det signalera att du har en urinvägsinfektion.

  • Ät mat som innehåller mycket vitamin C.
  • Drick ca 2-3 liter vätska om dagen.
  • Drick minst två glas tranbärsjuice om dagen. Tranbärsjuice kan hjälpa till att undvika urinvägsinfektioner och minska mängden slem som din stomi producerar. Det finns även tranbär i tablettform att köpa på apotek eller i hälsokostbutiker.
  • Du bör tömma din stomipåse regelbundet.

Även om din stomi är sammankopplad med din urinblåsa och inte ditt matsmältningssystem, bör du komma ihåg att vissa livsmedel fortfarande kan påverka din urin, så som:

  • Fisk, lök, vitlök och sparris kan göra din urin illaluktande.
  • Efter att ha ätit rödbetor, kan din urin (och ibland din avföring) bli rosa.
  • Vitamin C-drycker som Berocca kan göra din urin orange.
  • Om din urin är mörk och luktar skarpt är det en indikator på att du inte dricker tillräckligt med vätska och bör öka ditt intag. Ju mer du dricker desto ljusare kommer urinen att bli.
  • Urinkristaller kan ibland bildas i stomin. Att dricka tranbärsjuice kan hjälpa till att minska bildandet av dessa kristaller – om de bildas kan de lösas upp med en trasa fuktad med vit vinäger.

Olika sorters mat har olika effekter på din stomi

Olika typer av fiber

Maten vi äter innehåller två olika typer av fiber: löslig och olöslig. Löslig fiber är sådana som finns i saker som frukt, havre, rotgrönsaker och bakade bönor. Löslig fiber löses upp i vatten och blir till en gelsubstans i tarmen, vilket hjälper till att hålla din avföring mjuk och att flytta den längs tarmen. Olöslig fiber innehåller cellulosa och vårt matsmältningssystem kan inte bryta ner det eftersom vi saknar det nedbrytnings-enzymet. Därav passerar mat med ett högt cellulosainnehåll (såsom nötter, selleri, sockermajs och äppleskal) genom våra tarmar nästan oförändrade. Det händer alla, oavsett om de har haft tarmkirurgi eller inte, men vi märkte det inte tidigare eftersom dessa livsmedel var blandade i vår avföring. Oroa dig inte, du får fortfarande de näringsämnen du behöver från dessa livsmedel, trots att de uppenbarligen ser hela ut i din stomipåse.

Blockering i stomin

magsmärta stomi

Blockering (även kallad obstruktion) kan vara antingen delvis eller komplett. Med en delvis blockering kan en liten mängd vätska ta sig runt blockeringen så att du kan få en mycket tunnflytande avföring. En komplett blockering innebär att ingenting kan passera, så du kommer inte att ha någon produktion alls från din stomi. Du kommer att veta om du har blockering. Med en partiell blockering kommer du att få en krampartad buksmärta, mycket tunnflytande innehåll och eventuellt en uppblåst mage och svullen stomi. Ibland förekommer till och med påföljande illamående och kräkningar. Vid en komplett blockering kommer du inte ha någon produktion alls från din stomi, svåra kramper, svullnad i magen och stomin och illamående och kräkningar.

Blockeringar kan orsakas av mat eller av adhesioner (sammanväxningar). Den vanligaste orsaken är sammanväxningar, det är fibrösa band som kan bildas inuti bukhålan efter en tarmoperation och orsaka att delar av tarmen växer ihop, vilket kan göra det svårt för tarminnehållet att passera igenom. I de flesta fall ger sammanväxningar i stomin inga problem och de flesta människor är inte medvetna om de har dem. I vissa fall kan de dock bli täta och orsaka problem med mat som ska passera genom din tarm.

Förstoppning i din stomi

kostråd stomi nötter

Ibland kan svårsmält mat (med högt fiberinnehåll och mycket cellulosa) orsaka blockering nära öppningen av stomin. Detta beror på att stomin går genom många lager i bukväggen, och hålet som kirurgen gjort kan vara ganska tätt (det måste vara tätt för att förhindra ett eventuellt bråck). Att tugga maten mycket noggrant kommer att minska risken för en blockering, som även att äta saker med måtta och se till att du dricker mycket vätska. Om du tror att du har en blockering, drick mycket och försök att massera din mage, särskilt ovanför stomin. Att sitta på dina händer och gunga fram och tillbaka kan också hjälpa. För vissa kan det fungera med ett varmt bad eller ett glas rött vin. Kontakta alltid sjukvården för bästa råd just för dig!

Följande livsmedel kan orsaka stopp i tarmen: kålsallad, torkad frukt, skalet på grönsaker, popcorn, ärtor, russin, rå ananas, majs, svamp, banan, nötter, frön och kokosnöt.

 

Problem med lukt och gas vid stomi?

Lukt produceras av bakterier under matsmältningen av vissa livsmedel, vilket resulterar i lukt och gasbildning. Din stomipåse kanske har ett kolfilter som är utformat för att hjälpa till att ta få ut gas från påsen, men lukten från innehållet kan ibland vara besvärande vid tömning på en allmän plats. Om du har en ileostomi kommer du att märka att din avföring kan lukta av vad du har ätit, snarare än att ha den mer traditionella avföringslukten. Detta beror på att du har kortare tarm för maten att ta sig igenom och också för att avföringslukten kommer av bakterier som lever i tjocktarmen, vilken har tagits bort eller avletts. Det finns emellertid inget behov av att undvika dessa livsmedel om du gillar dem.

Trio Pearls® superabsorberande, lukt- och gasreducerande portionspåsar med Nano Active Teknologi som är utformade för att aktivt absorbera luktmolekyler istället för att fånga dem i sin gel. Trio Perals gör även avföringen fastare genom gelbildning. Gelen som bildas kan förhindra läckage, bevara kolfiltret och göra din stomipåse mer formbar och diskret. Gelen missfärgar inte toalett eller kläder eftersom den är färglös. Den är livsmedelsklassad och därmed snäll mot vattenledningar och naturen.

Följande livsmedel kan orsaka dålig lukt från din stomi: broccoli, brysselkål, lök, vitlök, bönor, blomkål, plommon, sparris, kål, ägg, fisk, alkohol och kaffe.

Följande livsmedel kan minska lukt: äpple, grönsallad, persilja, yoghurt och kärnmjölk.

Gas är en vanlig och naturlig biprodukt av matsmältningsprocessen och bör förväntas. Bara eftersom en matvara orsakar gas eller ett mer flytande innehåll behöver du inte sluta äta den. Så länge du mår bra, och det inte ger dig några negativa oönskade effekter (t.ex. uttorkning), kan du bestämma dig för att det är, eller inte är, värt nöjet av att äta eller dricka dina favoritlivsmedel.

Om du upplever gas som ett problem:

  • Ät lite och ofta.
  • Undvik att svälja luft – ta god tid på dig att äta.
  • Undvik tuggummi.

 

Undvik förstoppning

Personer med kolostomi eller urostomi kan lida av förstoppning av ett antal anledningar som anges nedan tillsammans med några enkla sätt att hantera mild förstoppning.

Inte tillräckligt med fiber?

Ät mat med högt fiberinnehåll som kli, spannmål, färsk frukt, grönsaker (rå och kokta) och fullkornsprodukter.

dricka vätska stomi

Inte tillräckligt med vätska?

Se till att du dricker mycket vätska, inklusive te eller kaffe.

Inte tillräckligt med motion?

Även om du inte tränar eller motionerar hårt, kan en enkel sak som dagliga promenader hjälpa till att få rörelse på tarmen.

Medicinering?

Diskutera med din läkare eller sjuksköterska om du misstänker att du kan vara i behov av medicinering. Prova gärna något av ovanstående tips, kanske de kan hjälpa till.

Är det förstoppning eller blockering?

Observera att om du har en ileostomi bör du inte ta laxermedel eftersom detta kan orsaka snabb och farlig uttorkning. Människor med ileostomi lider inte av förstoppning på samma sätt eftersom de inte har en tjocktarm. Förstoppning är ett annat problem än en blockering. Förstoppning kan göra din avföring till en “pannkaka” (på engelska ”pancaking”), där innehållet i stomipåsen lägger sig som en kaka kring stomin. Detta kan orsaka att avföringen inte trillar ner i påsen, utan tvingar sig in under plattan. För att förhindra detta kan du lägga till en smörjande deodorant i din påse, eller använda exempelvis Trio Silex förstärkningshäfta runt plattan för att förhindra läckage.

 

Lös avföring och diarré vid stomi

Du kan fortfarande lida av diarré på samma sätt som du gjorde innan du fick din stomi. Det kan orsakas av olika saker såsom sjukdom, stress, diet och vissa mediciner. Om du har svår diarré som du tror kan ha orsakats av sjukdom, som exempelvis av bakterier eller matförgiftning, och som varar i mer än 24 timmar bör du söka läkare. Om du har en ileostomi är den normala rekommendationen att din produktion ska vara ungefär som gröt i konsistensen. Vad du äter och dricker kommer att påverka detta, och så länge det inte orsakar dig några problem är det ingen fara om din avföring är mer flytande. Om du tömmer mer än 1500 ml på en dag bör du kontakta din stomiterapeut.

Tillsammans med vätskeförlust orsakar diarré förlusten av två väsentliga elektrolyter som behövs för god hälsa: kalium och natrium. Förlust av aptit, sömnighet och benkramper kan indikera natriumförlust. Trötthet, muskelsvaghet, sömnlöshet, depression, andfåddhet är några tecken på sänkt kaliumnivå.

Löst eller flytande innehåll i din stomi

kostråd stomiprodukter

Även om mat, väder, uttorkning och hälsa kan påverka konsistensen i din avföring, kan det också bestämmas av var på tarmen din stomi befinner sig. Ju högre upp i din matsmältningsprocess desto mer flytande är det sannolikt att det är, ofta större i volym och mer frätande mot huden på grund av enzymerna som bryter ner maten. Dessa enzymer kan också vara ansvariga för hudskador och hudirritation. Skydda huden, med exempelvis Trio Elisse hudskydd, är ett perfekt sätt att se till att du kan förhindra detta. Att ha en mer flytande avföring kan också ha andra sociala konsekvenser som att behöva en större påse, tömma oftare och mer lukt.  Som ett resultat kan du kanske känna att du inte kan göra vissa aktiviteter. Trio Pearls superabsorberande portionspåsar hjälper till att effektivt reducera lukt och gas. De absorberar vätskan i avföringen, förtjockar den så att den inte skvalpar i påsen och förhindrar därmed läckage. Tömningen blir mer hanterbar och lukten reduceras kraftigt vilket gör det möjligt att njuta av de aktiviteter som du kanske skulle ha undvikit.

Det finns även några självhjälpstips som du kan prova:

  • Du kan prova olika livsmedel som kan förtjocka din produktion naturligt, saker som marshmallows, gelégodis och andra sötsaker gjorda med gelatin är bra, liksom mat som potatis, pasta, bananer, ris och bröd.
  • Läkemedel som innehåller kodein kan tas för att förtjocka och sakta ner produktionen, men du bör alltid diskutera detta med din läkare först.
  • Om du är orolig för läckage kan du lägga i en Trio Pearls portionspåse för att förtjocka avföringen och förhindra läckage.

Följande livsmedel kan orsaka lös avföring:

Bönor, choklad, öl, plommonjuice, varma drycker, soppa, starkt kryddad mat, broccoli, lakrits, rödvin och mycket stora måltider. Kom ihåg att mat och dryck som orsakade dina matsmältningsbesvär innan din operation fortsätter att göra det efteråt också. Testa en liten mängd av den ”misstänkta” maten igen om några veckor för att vara säker på det verkligen var den som var boven i dramat.

Följande livsmedel kan vara till hjälp om du har diarré:

Te, ris, pasta, kokt mjölk, bananer, potatis och jordnötssmör.